Struktura organizacyjna
WYDZIAŁ KRYMINALNY
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
- zwalczanie przestępczości pospolitej oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznanie, zapobieganie, wykrywanie i ściganie, w tym szczególnie:
- przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu oraz przestępczości rozbójniczej,
- przestępstw przeciwko mieniu, w tym głównie kradzieży mienia i kradzieży z włamaniem,
- fałszerstw i oszustw,
- narkomanii i związanej z nią przestępczości narkotykowej, produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi,
- poszukiwań przestępców i osób ukrywających się przed wymiarem sprawiedliwości, a także prowadzenie czynności identyfikacyjnych w stosunku do nierozpoznanych osób i zwłok, ustalenia pobytu osób zaginionych;
- prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, w tym o:
- zabójstwa, napady na osoby lub obiekty, w tym z użyciem broni palnej, wymuszenia rozbójnicze, uprowadzenia, podpalenia,
- przestępstwa o podłożu seksualnym,
- produkcję i obrót bronią palną oraz materiałami wybuchowymi,
- narkomanię i związaną z nią przestępczość narkotykową, produkcję i obrót narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi,
- kradzieże pojazdów samochodowych, obrót nimi i ich legalizację,
- fałszerstwa i kolportaż krajowych i zagranicznych środków płatniczych, papierów wartościowych, dokumentów,
- oszustwa kryminalne,
- terroryzm kryminalny,
- przestępstwa przeciwko dobrom kultury narodowej,
- handel ludźmi i prostytucję,
- pedofilię oraz pornografię internetową z udziałem nieletnich;
- prowadzenie i organizacja rozpoznania operacyjnego w zakresie:
- podkultur młodzieżowych, w szczególności pseudokibiców, których działalność stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub mienia,
- osób, grup i środowisk przestępczych, których zachowanie wskazuje na prowadzenie działalności przestępczej,
- zagrożenia ze strony cudzoziemców wchodzących w struktury przestępcze lub dokonujących przestępstw;
- prowadzenie pracy operacyjnej, z wykorzystaniem środków, form i metod określonych w przepisach służbowych, w tym funduszu operacyjnego;
- wdrażanie kierunków pracy i wyznaczanie zadań zmierzających do zahamowania niekorzystnych tendencji w dynamice i strukturze przestępczości;
- bieżąca współpraca z jednostkami ościennymi w zakresie dotyczącym realizowanych zadań;
- wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno-prawnych dotyczących pracy operacyjnej i czuwanie nad właściwą ich realizacją;
- współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie, prokuratorami oraz komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych;
- prowadzenie współpracy z osobowymi źródłami informacji i rozbudowa sieci kwalifikowanych źródeł informacji;
- sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną realizowaną przez podległy Komisariat Policji;
- udzielanie pomocy przy realizacji spraw operacyjnych podległemu Komisariatowi Policji, jak również w obsłudze miejsc poważniejszych zdarzeń kryminalnych.
WYDZIAŁ DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZY
Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy w szczególności:
w zakresie dochodzeniowo – śledczym:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych i sprawdzających oraz wykonanie czynności zleconych przez prokuratury i sądy w zakresie postępowania karnego;
- procesowo - kryminalistyczna obsługa miejsc wystąpienia zdarzeń będących w zainteresowaniu Policji na obszarze działania Komendy;
- przejmowanie do prowadzenia, z podległego Komisariatu Policji w Nowym Wiśniczu, postępowań przygotowawczych o dużej złożoności bądź znacznym ciężarze gatunkowym oraz tych, których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych wytycznych kierownictwa Komendy oraz z „Katalogu Przestępstw”;
- realizowanie zwierzchniego, szczególnego nadzoru służbowego nad poszczególnymi postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi przez Komisariat Policji w Nowym Wiśniczu w tym pomoc przy skomplikowanych czynnościach i realizacjach oraz koordynacja współdziałania jednostek i komórek organizacyjnych Policji uczestniczących w ich wykonaniu;
- realizowanie zwierzchniego, ogólnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych przez Komisariat Policji w Nowym Wiśniczu;
- realizowanie zwierzchniego, nadzoru służbowego nad postępowaniem z dowodami rzeczowymi oraz magazynem dowodów rzeczowych;
- realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych;
- bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie poprawy organizacji pracy;
- koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległej jednostki organizacyjnej Policji oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
- dokonywanie ocen i analiz pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- informowanie komórek organizacyjnych Komendy oraz podległego Komisariatu Policji o zmianach w obowiązujących przepisach procedury karnej oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie występujących problemów interpretacyjnych;
- współdziałanie z innymi organami ochrony porządku prawnego (Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Urzędy Celne, Urzędy Skarbowe, itp.);
- prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo-śledczą;
- realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczości w Policji-SESPOL;
- inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym.
w zakresie techniki kryminalistycznej:
- zwalczanie przestępczości metodami i środkami techniki kryminalistycznej w oparciu o najnowsze osiągniecia nauki i techniki na terenie powiatów bocheńskiego i brzeskiego w ramach ponadpowiatowego porozumienia Komendy i Komendy Powiatowej Policji w Brzesku dotyczącego wspólnego Zespołu Techników Kryminalistyki poprzez:
- ujawnianie i zabezpieczanie oraz dokumentowanie śladów kryminalistycznych i rzeczowych środków dowodowych występujących na miejscach zdarzeń, zgodnie z przyjętymi zasadami, normami i wymogami technicznymi i prawnymi,
- pobieranie i zabezpieczanie materiału porównawczego do badań kryminalistycznych w sposób zgodny z normami prawnymi i technicznymi,
- sporządzanie dokumentacji techniczno – poglądowych tj. fotograficznych, graficznych i filmowych,
- popularyzacja i upowszechnianie naukowych i technicznych metod zwalczania i zapobiegania przestępczości w zakresie techniki kryminalistycznej;
- sprawdzanie i klasyfikacja śladów i dowodów rzeczowych oraz pomoc przy opracowywaniu pytań kierowanych do biegłych, ekspertów i innych specjalistów;
- dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
- wykonywanie reprodukcji dokumentów, dokumentacji fotograficznej i filmowej, dowodów rzeczowych oraz fotografii sygnalitycznej i rejestracyjnej, osób i zwłok ludzkich oraz przedmiotów;
- daktyloskopowanie osób do celów eliminacyjnych oraz rejestracyjnych;
- współdziałanie ze służbami policyjnymi i innymi służbami do tego powołanymi, w oględzinach i innych czynnościach prawnych dotyczących przestępstw, katastrof i innych zdarzeń;
- współpraca ze służbami policyjnymi i biegłymi – lekarzami Medycyny Sądowej w procesie identyfikacji osób, zwłok i rzeczy;
- utrzymywanie ciągłej sprawności powierzonego sprzętu i mienia techniki kryminalistycznej, jego bieżąca konserwacja, a w przypadku awarii natychmiastowe informowanie przełożonego o potrzebie naprawy lub wymiany;
- analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie;
- prowadzenie, niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej dodatkowej dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej;
- prowadzenie stałej współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie za pośrednictwem Wojewódzkiego Koordynatora do spraw Techniki Kryminalistycznej w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie lub jego Zastępcy;
- sporządzanie pisemnych sprawozdań z pracy Zespołu Techniki Kryminalistycznej i przekazywanie ich do Wojewódzkiego Koordynatora do spraw Techniki Kryminalistycznej w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z uwzględnieniem czynności wykonywanych na terenie Komendy i Komendy Powiatowej Policji w Brzesku w ramach ponad powiatowego porozumienia;
- realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczości w Policji-SESPOL;
- prowadzenie i udział w szkoleniach zawodowych :
- udział w szkoleniach zawodowych z zakresu techniki kryminalistycznej prowadzonych przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- organizacja i prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego dla policjantów służb kryminalnych oraz innych policjantów Komendy w zakresie techniki kryminalistycznej,
- udział w szkoleniach zawodowych organizowanych w ramach programu szkoleniowego Komendy
- samodoskonalenie zawodowe
WYDZIAŁ DO WALKI Z PRZESTĘPCZOŚCIĄ GOSPODARCZĄ
Do zadań Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą należy w szczególności:
- rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej, korupcyjnej oraz ściganie sprawców tych przestępstw;
- prowadzenie postępowań przygotowawczych, sprawdzających z zakresu przestępstw gospodarczych oraz korupcyjnych zgodnie z przyjętym katalogiem przestępstw;
- współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w ramach prowadzonych śledztw i dochodzeń w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne;
- obejmowanie nadzorem spraw o znacznym ciężarze gatunkowym lub skomplikowanym charakterze prowadzonych przez Komisariat Policji w Nowym Wiśniczu;
- prowadzenie wszelkiego rodzaju form pracy operacyjnej w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej a także wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- dokonywanie analiz i ocen poziomu pracy operacyjnej wydziału oraz Komisariatu Policji w Nowym Wiśniczu;
- nadzorowanie, koordynowanie i inspirowanie pracy operacyjnej i procesowej podejmowanej przez Komisariat Policji w Nowym Wiśniczu w zakresie rozpoznawania, ujawniania i zwalczania przestępczości gospodarczej oraz korupcyjnej a także w zakresie skutecznego zajęcia i odzyskiwania mienia;
- analizowanie stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą i korupcyjną na terenie powiatu bocheńskiego, jej specyfiki, określanie obszarów występowania oraz opracowywanie na tej podstawie kierunków działań wykrywczych;
- utrzymywanie współpracy w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw oraz ich sprawców ze Strażą Graniczną, urzędami kontroli skarbowej, izbami celnymi i innymi instytucjami kontrolnymi działającymi na obszarze zainteresowania pionu do walki z przestępczością gospodarczą;
- realizowanie poleceń, wytycznych oraz kierunków działania nakreślonych przez Komendę Główną Policji i Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie;
- współdziałanie z innymi komórkami pionu kryminalnego i prewencji Komendy w zakresie ujawniania przestępstw o charakterze gospodarczym i korupcyjnym poprzez określenie kierunków zainteresowania, wymianę informacji, prowadzenie wspólnych działań wykrywczych;
- prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie profilaktyki przestępczości gospodarczej i korupcyjnej.
WYDZIAŁ PREWENCJI
Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
- tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
- zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
- zwalczanie przestępczości,
- ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
- zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcje Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
- organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych oraz ochronnych,
- edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
- kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- koordynowanie i organizowanie realizacji zadań przez dzielnicowych i kierownika Rewiru Dzielnicowych;
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i podległym Komisariatem Policji przy realizacji zadań zapobiegających przestępczości;
- organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
- ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na wodach i terenach przywodnych;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach określonych w ustawach oraz rejestracja broni pneumatycznej;
- współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;
- analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;
- przyjmowanie osób w sprawach skarg i wniosków, udzielanie informacji i wyjaśnień, rozpatrywanie oraz przeprowadzanie czynności wyjaśniających w zakresie dotyczącym wydziału Prewencji;
- przyjmowanie osób w sprawach skarg i wniosków, udzielanie informacji i wyjaśnień, rozpatrywanie oraz przeprowadzanie czynności wyjaśniających w zakresie dotyczącym wydziału Prewencji;
- prowadzenie analiz stanu zagrożenia zjawiskami przestępczości i patologii społecznej w celu wypracowania modelowych rozwiązań i propagowanie sposobów ograniczania i skutecznego zapobiegania przestępczości.
WYDZIAŁ RUCHU DROGOWEGO
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
- opracowywanie optymalnych metod, form i taktyki kontroli ruchu drogowego na terenie obsługiwanym przez Komendę, oraz ich praktyczne wdrażanie i realizacja zapewniająca odpowiednią do zagrożeń intensywność nadzoru ruchu drogowego w miejscach i czasie wynikającym z analizy zdarzeń i zjawisk. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
- planowanie, organizowanie i wykonywanie, oraz kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń w ruchu drogowym, współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie;
- realizacja zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów, oraz czynności w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym;
- prowadzenie rejestracji statystycznej, w tym rejestracji zdarzeń drogowych oraz analizy wypadków i kolizji drogowych. Opracowywanie na tej podstawie analiz ogólnych i zagadnieniowych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określenie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym w tym:
- dokonywanie bieżącej i okresowej oceny stanu dróg i ich oznakowania zwłaszcza pojawiających się zagrożeń i utrudnień w ruchu,
- typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i minimalizowanie występujących tam zagrożeń,
- współdziałanie z zarządzającymi drogami w zakresie zimowego i letniego utrzymania,
- opiniowanie projektów organizacji ruchu i wykorzystywania dróg w sposób szczególny oraz kontrola faktycznej organizacji ruchu lub zabezpieczenia robót drogowych;
- edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- opracowywanie i wdrażanie programów prewencyjnych dotyczących kształtowania właściwego klimatu wobec osób naruszających przepisy i zaniedbań podmiotów odpowiedzialnych za właściwe utrzymanie dróg w tym:
- opracowywanie i wdrażanie programów propagujących zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- organizowanie konkursów i zawodów o tematyce zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno wśród policjantów jak i uczniów placówek oświatowych na terenie powiatu,
- stała współpraca z placówkami oświatowymi, samorządowymi i przedstawicielami lokalnej prasy;
- szkolenie zawodowe policjantów w zakresie realizacji ustawowych zadań ruchu drogowego w tym doskonalenie umiejętności posługiwania się przydzielonym sprzętem specjalistycznym;
- czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań stanu trzeźwości urządzeniami elektrycznymi przez policjantów Wydziału;
- wykonywanie eskort osób objętych szczególną ochroną.
WYDZIAŁ SZTAB POLICJI
Do zadań Wydziału Sztab Policji należy w szczególności:
- prowadzenie Systemu Wspomagania Dowodzenia;
- organizowanie, planowanie oraz dowodzenie zabezpieczeniem imprez masowych i uroczystości, przeciwdziałanie zagrożeniom porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas ewentualnych protestów społecznych oraz przygotowanie i realizacja akcji policyjnych i zabezpieczeń prewencyjnych na podległym terenie;
- organizowanie, planowanie i realizacja zadań związanych z obronnością państwa, w zakresie przewidzianym dla Policji i prowadzenie spraw mobilizacyjno – obronnych Komendy i podległego Komisariatu Policji;
- organizowanie i nadzorowanie funkcjonowania Zespołu Dyżurnych w Komendzie w szczególności w zakresie:
- bieżącego uzyskiwania informacji o zdarzeniach, ich realizacja, przekazywanie do właściwych komórek organizacyjnych Policji;
- zapewnienie właściwej reakcji Komendy na wszelkiego rodzaju zgłoszenia o przestępstwach i innych zdarzeniach, sytuacji będących w zainteresowaniu Policji;
- organizowanie i nadzorowanie służby ochronnej w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych do wytrzeźwienia;
- przygotowanie materiału do wydania opinii dotyczącej organizacji imprezy masowej;
- opracowywanie wzorcowych planów działań dostosowanych do poszczególnych potencjalnych rodzajów stanów kryzysowych w warunkach zbiorowego zakłócenia porządku publicznego, awarii technicznych i klęsk naturalnych;
- opracowywanie decyzji Komendanta do działań w warunkach zbiorowego naruszenia porządku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kryzysowych;
- przygotowanie i realizacja podoperacji policyjnych w ramach operacji wojewódzkich;
- gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji na temat prowadzonych zabezpieczeń prewencyjnych (imprez masowych i imprez nie podlegających ustawie, zabezpieczeń wizyt VIP, zgromadzeń publicznych, protestów społecznych, przejazdów kibiców-patroli zabezpieczających), uzyskanych wyników, zaistniałych zdarzeń w tym zbiorowych zakłóceń porządku publicznego na terenie powiatu;
- nadzorowanie i koordynowanie zabezpieczenia prewencyjnego zorganizowanych przejazdów uczestników imprez sportowych;
- organizacja ćwiczeń sztabowych w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych oraz udział w ćwiczeniach organizowanych przez inne podmioty pozapolicyjne;
- współpraca z instytucjami pozapolicyjnymi w przedmiocie realizacji zadań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, jak również w sytuacji wystąpienia zdarzenia kryzysowego oraz realizacji zadań obronnych na rzecz sił zbrojnych i obrony cywilnej;
- opracowanie i aktualizacja dokumentacji związanej z systemem alarmowym Komendy, a w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa podwyższanie bądź obniżanie gotowości obronnej Komendy;
- szyfrowanie i kodowanie wiadomości przekazywanych za pomocą technicznych środków łączności, zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony systemów oraz środków szyfrowych;
- obsługa Policyjnego Rejestru Imprez Masowych „PRIM” oraz Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji;
- ochrona obiektów Komendy;
- prowadzenie podręcznego magazynu broni;
- przyjmowanie osób w sprawach skarg i wniosków, udzielanie informacji i wyjaśnień, rozpatrywanie oraz przeprowadzanie czynności wyjaśniających w zakresie dot. Wydziału Sztab Policji;
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko – Pirotechnicznego;
- przygotowywanie i wdrażanie rozwiązań systemowych w zakresie osiągania stanów gotowości do przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym.
JEDNOOSOBOWE STANOWISKO DO SPRAW PRASOWO-INFORMACYJNYCH
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych należy w szczególności:
- informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz przez podległy Komisariat Policji, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na policyjnej stronie internetowej Komendy;
- udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie powiatu przy czym zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji rzecznika prasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie;
- udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, a także po uzgodnieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjne Komendy oraz podległy Komisariat Policji;
- koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy oraz podległy Komisariat Policji;
- współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych na terenie powiatu, dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem, również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
- realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
- współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji.
WYDZIAŁ WSPOMAGAJĄCY
Do zadań Wydziału Wspomagającego należy w szczególności:
W zakresie inspekcji:
- podejmowanie na polecenie Komendanta czynności sprawdzająco - wyjaśniających w komórkach organizacyjnych Komendy oraz podległym jej Komisariacie Policji, pod kątem wykonywania ustawowych zadań Policji oraz obowiązków przez policjantów i pracowników cywilnych;
- prowadzenie postępowań skargowych, dyscyplinarnych i czynności wyjaśniających oraz monitorowanie toczących się postępowań dyscyplinarnych wszczynanych przez Komendanta;
- dokonywanie okresowych analiz i sporządzanie sprawozdań z zakresu postępowań skargowych i dyscyplinarnych oraz czynności wyjaśniających;
- prowadzenie ewidencji manualnej i elektronicznej w zakresie skargowości oraz ewidencji przewinień i kar dyscyplinarnych;
- udział z polecenia kierownictwa Komendy w czynnościach w przypadku podejrzenia zaistnienia przestępstwa lub wykroczenia z udziałem policjanta lub innego podejrzenia naruszenia dyscypliny służbowej.
W zakresie działalności kadrowej i szkoleniowej:
- realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy oraz podległego Komisariatu Policji;
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i podległego Komisariatu Policji;
- prowadzenie spraw ze stosunku służbowego (pracy) innych niż wymienione w pkt 2, w tym prowadzenie akt osobowych policjantów i pracowników cywilnych Komendy i podległego Komisariatu Policji;
- realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych naboru do szkół policyjnych w ramach limitów wyznaczanych przez szkoły;
- organizowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – lokalnego doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego w Komendzie i podległym Komisariacie Policji;
- wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom oraz obsługiwanie systemu informatycznego „KADRA” i „SWOP”;
- sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących w zakres działania komórki organizacyjnej;
- prowadzenie programu „PŁATNIK” oraz wydawanie stosownych dokumentów;
- prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem i przygotowaniem zawodowym;
- wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy;
- nadzór nad prowadzonymi postępowaniami dyscyplinarnymi oraz prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości w sprawach dyscypliny;
- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości związanej z problematyką skarg i zażaleń.
W zakresie działalności prezydialnej:
- obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy w zakresie spraw jawnych;
- prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej i związana z tym obsługa kancelaryjna Zespołów Komendy;
- obsługa kancelaryjno-biurowa Wydziału Wspomagającego;
- prowadzenie rejestrów wynikających z zakresu działania Wydziału Wspomagającego;
- obsługa służbowej skrzynki odbiorczej poczty elektronicznej Komendanta;
- ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie aktów prawnych wydanych przez Komendanta oraz resortowych aktów prawnych wpływających do Komendy;
- prowadzenie ewidencji listów i wniosków, organizowanie, protokołowanie narad służbowych kierownictwa Komendy;
- organizowanie i obsługiwanie z umiejętnym stosowaniem ceremoniału policyjnego w praktyce, regulaminu, protokołu dyplomatycznego i etykiety podczas uroczystości państwowych, policyjnych, patriotycznych i patriotyczno – religijnych z udziałem kierownictwa Komendy;
- prowadzenie instruktażu dot. pracy kancelaryjno - biurowej komórek organizacyjnych Komendy;
- sprawowanie nadzoru nad pracą kancelaryjno – biurową w Wydziałach Komendy i podległym Komisariacie Policji;
- komunikacja wewnętrzna;
- obsługa i nadzór nad realizacją odpowiedzi w ramach informacji publicznej;
- prowadzenie korespondencji okolicznościowej;
- patronaty honorowe/udział w komitecie honorowym.
W zakresie działalności finansowej:
- prowadzenie ewidencji i sporządzanie list z tytułu dojazdów do służby, delegacji oraz na rzecz osób wzywanych;
- sprawdzanie i podpisywanie pod względem formalno-rachunkowym wynagrodzeń dla biegłych, należności za ekspertyzy, analizy, kosztów badań osób zatrzymanych;
- kompletowanie, sprawdzanie pod względem merytorycznym i formalno–rachunkowym dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie i jednostkach jej podległych” oraz nadawanie dalszego biegu celem ich przekazania do terminowej realizacji zapłaty;
- prowadzenie ewidencji niezbędnej do rejestracji wypłat równoważnika z tytułu braku lokalu dla celów ustalenia czasu powstania obowiązku podatkowego
i dalszej jego realizacji; - obsługa pieniężna w zakresie wpłat i wypłat gotówkowych oraz ich rozliczanie w Wydziale Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie; przyjmowanie i rozliczanie mandatów karnych gotówkowych;
- przyjmowanie od policjantów i pracowników różnego rodzaju wniosków o wypłaty świadczeń, ich kompletowanie i nadawanie im dalszego biegu celem ich rozpatrzenia i ostatecznego załatwienia;
- sporządzanie list wypłat dodatkowych należności dla funkcjonariuszy i pracowników cywilnych przy wykorzystaniu aplikacji SWOP-Płace;
- wykonywanie innych, zleconych przez Wydział Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie czynności - w zakresie przygotowania i późniejszej realizacji dokumentów finansowych;
- przeprowadzanie czynności inwentaryzacyjnych składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy;
- planowanie, sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na podstawie złożonych i przechowywanych dokumentów pracowników w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta, oraz ewidencja przyznanych należności;
- przygotowywanie porozumień zawieranych z podmiotami w ramach Funduszu Wsparcia Policji, ich realizacja zgodnie z przeznaczeniem, sprawdzanie faktur i rachunków pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz współuczestnictwo w rozliczaniu porozumień dotyczących patroli i nagród;
- ewidencjonowanie, przygotowywanie dokumentacji i realizacja postępowań dotyczących szkód powstałych w majątku Komendy;
- prowadzenie postępowań regresowych oraz spraw związanych z zasądzonymi wyrokami i nawiązkami;
- terminowe sporządzania rachunków za asysty komornicze w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz ich przekazywanie do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
W zakresie działalności socjalno-mieszkaniowej:
- wydawanie decyzji w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater będących w dyspozycji Komendanta;
- wydawanie decyzji przyznających i odmawiających uprawnienia do równoważnika za brak i za remont lokalu mieszkalnego, cofanie uprawnień, wydawanie decyzji w sprawach przyznania i odmowy przyznania pomocy finansowej, zwrotu równoważników i pomocy finansowej, prowadzenie innych postępowań z zakresu gospodarki mieszkaniowej w oparciu o przepisy k.p.a - w I instancji – dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych;
- inne sprawy z zakresu gospodarki mieszkaniowej, w tym:
- prowadzenie ewidencji potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy, emerytów i rencistów policyjnych,
- prowadzenie ewidencji lokali mieszkalnych będących w dyspozycji Komendanta,
- prowadzenie ewidencji kart mieszkaniowych GL-34 policjantów, emerytów i rencistów policyjnych,
- aktualizacja kart mieszkaniowych GL-34 oraz kart mieszkań pozostających w dyspozycji Komendanta,
- przygotowanie danych dla potrzeb planowania środków finansowych i sprawozdawczości;
- wypłata świadczeń wynikających z punktu 2 dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych w oparciu o sporządzone w Komendzie listy należności i zatwierdzone przez Komendanta a zweryfikowane przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie.
W zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów:
- uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i usługi w zakresie:
- dostaw mediów (np. energii elektrycznej, gazu, energii cieplnej, wody i odprowadzenia ścieków),
- dostaw opału - w tym opału stałego, oleju opałowego,
- wywozu nieczystości stałych i płynnych,
- usług kominiarskich,
- innych usług specjalistycznych, wymaganych dla właściwej eksploatacji obiektów, w tym np. obsługi wymiennikowni, przeglądów i napraw kotłów grzewczych itp.;
- prowadzenie bieżących robót konserwacyjno – naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową, w tym m.in.:
- wykonywanie przeglądów, badań, konserwacji, napraw instalacji i urządzeń w tym: elektrycznych, odgromowych, gazowych, grzewczych, wodnych,
- wykonywanie przeglądów, konserwacji, napraw oraz prowadzenie eksploatacji agregatów prądotwórczych, prowadzenie książek eksploatacji zespołów prądotwórczych i rozliczanie zużytego paliwa,
- udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków,
- użytkowanie obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym,
- zlecanie, w porozumieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie, usług w zakresie bieżących napraw;
- prowadzenie książek obiektów budowlanych;
- udział w opracowywaniu planów remontów eksploatacyjnych obiektów i w ich realizacji;
- udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i w ich realizacji;
- realizacja i nadzór nad zadaniami w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zabezpieczenie stałej sprawności zainstalowanych instalacji sygnalizacji pożaru;
- zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów, w tym zakup drobnych materiałów w ramach awarii;
- prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości;
- prowadzenie ewidencji pomocniczych, w tym m. in.: środków trwałych, gruntów, sprzętu i narzędzi w użytkowaniu, agregatów prądotwórczych, kojców;
- prowadzenie ewidencji wydatków;
- zatrudnienie, obsługa i nadzór nad pracownikami służb eksploatacyjnych (w zależności od potrzeb: konserwatorzy, placowi, ogrodnicy, pracownicy obsługi, sprzątające);
- prowadzenie wykazu stanowisk pracy osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne. Bieżąca weryfikacja ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych uprawniających do obsługi tych urządzeń w odniesieniu do poszczególnych pracowników. Kierowanie, w uzgodnieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie podległych pracowników na odpowiednie egzaminy kwalifikacyjne;
- udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia – zawieranych na podległym terenie oraz negocjowanie ich warunków, propozycji płatności;
- sporządzanie kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu;
- udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy;
- przygotowywanie deklaracji podatkowych (podatek od nieruchomości) na dany rok kalendarzowy;
- udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego.
W zakresie gospodarki transportowej:
- prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego Komendy w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego;
- wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego dla wszystkich pojazdów używanych w Komendzie;
- dokumentowanie przebiegu pojazdów;
- miesięczne rozliczanie pojazdów Komendy z wykonanego przebiegu i zużytego paliwa, przygotowanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów;
- sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych i smarów;
- prowadzenie książki ewidencji materiałów pędnych i smarów;
- przygotowanie do rozliczenia faktur za materiały pędne i smary zakupione na potrzeby Komendy;
- przygotowanie planu potrzeb na wykonanie przeglądów okresowych pojazdów OT-2;
- zlecanie resortowym oraz ogólnodostępnym stacjom obsługi wykonywanie napraw i obsługi pojazdów Komendy;
- prowadzenie punktu obsługi technicznej POT;
- wykonywanie w POT drobnych napraw oraz obsług sezonowych sprzętu transportowego Komendy;
- utrzymywanie przygarażowego magazynu drobnych części zamiennych i akcesoriów oraz materiałów pędnych i smarów;
- występowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na części i akcesoria oraz materiały pędne i smary;
- dokonywanie drobnych zakupów akcesoriów oraz zlecanie usług wynikających z sytuacji awaryjnych;
- prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów Komendy - przechowywanie opon zimowych i letnich, zlecanie usług wulkanizacyjnych, występowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na opony;
- przygotowanie do rozliczania faktur za zakupione na potrzeby jednostki części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego;
- przekazywanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w Komendzie;
- prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji w książce ewidencji wypadków i kolizji służbowego sprzętu transportowego;
- przygotowanie dokumentów i zgłaszanie szkód w zakładach ubezpieczeniowych;
- organizowanie oględzin pojazdów uszkodzonych (poza szkodami zgłoszonymi
w firmach ubezpieczeniowych); - wydawanie zaświadczeń do prowadzenia służbowego sprzętu transportowego dla policjantów i pracowników Komendy. Prowadzenie ewidencji wydanych dokumentów.
W zakresie informatyki:
- koordynacja procesów wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i podległym Komisariacie Policji;
- wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem systemów informatycznych w Komendzie i podległym Komisariacie Policji;
- eksploatacja powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania, do poziomu podległego Komisariatu Policji;
- utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego;
- wykonywanie montaży lub demontaży sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej w pojazdach służbowych;
- utrzymanie sprawności technicznej eksploatowanych systemów utajonej łączności telekopiowej Policji;
- utrzymanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności;
- realizacja zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu łączności i informatyki;
- utrzymanie sprawności technicznej infrastruktury łączności i informatyki w Komendzie i podległym Komisariacie Policji;
- realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki;
- prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki (w tym identyfikatorów cyfrowych) w Komendzie i podległym Komisariacie Policji, zgodnie z zasadą rozliczności;
- prowadzenie gospodarki sprzętowej i materiałowej;
- udział w komisjach odbiorczych w ramach realizowanych przedsięwzięć na rzecz Komendy i podległego Komisariatu Policji;
- wykonywanie zestawień/analiz realizowanych w ramach współpracy z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, w zakresie pionu łączności i teleinformatyki;
- planowanie i analiza kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki, rozmowy telefoniczne oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu;
- szkolenie policjantów i pracowników Komendy oraz podległego Komisariatu Policji w zakresie praktycznej obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej;
- wykonywanie zadań wynikających z zasad bhp i p.poż.;
- realizacja zadań przygotowawczych mobilizacyjno – obronnych w zakresie łączności i informatyki;
- współpraca z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji;
- gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji uzyskiwanych z komórek organizacyjnych Komendy w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
- współpraca z Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań w zakresie realizacji ustawowych zadań Policji
ZESPÓŁ DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- prowadzenie postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań sprawdzających;
- uczestniczenie w zapewnieniu ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- uczestniczenie w zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o wydane w tym zakresie przepisy;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i podległym Komisariacie Policji albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, w zakresie określonym przepisami;
- opracowywanie sprawozdań z działalności pionu ochrony informacji Komendy dla Komendanta oraz komórce organizacyjnej właściwej w sprawach ochrony informacji niejawnych Komendy Głównej Policji ;
- współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz bezpieczeństwa przemysłowego;
- przeprowadzanie kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów;
- zapewnienie przetwarzania informacji niejawnych w Komendzie przez kancelarię tajną;
- przyjmowanie, przechowywanie i porządkowanie oświadczeń majątkowych policjantów Komendy oraz Komisariatu Policji w Nowym Wiśniczu;
- uczestniczenie w procedurach wyjaśniających, związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
- opracowywanie i aktualizowanie ,wymagającego akceptacji Komendanta planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
- nadzorowanie działalności kancelarii tajnej w Komendzie;
- organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej w Komendzie;
- gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie i udostępnianie zasobów archiwalnych Komendy;
- koordynowanie działań dotyczących udostępniania przez podległy Komisariat Policji materiałów niearchiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
- uczestniczenie w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektu Komendy;
- weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
- prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów niejawnych wynikających z dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego dla tych systemów w Komendzie w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy;
- nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych ,w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych oraz organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie ochrony danych osobowych.
Pliki do pobrania
-
FORMULARZ ZGŁOSZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Data publikacji 18.09.2024 12:59(docx 15.26 KB)